Alla inlägg den 20 maj 2008

Av Annika - 20 maj 2008 22:33

Nu har vi kommit hem ifrån tisdagsträningen. Det var många hundar där och övningarna var på 4 olika stationer. Station 1: vattendirigering. Jag bad om en markering i området där dirigeringarna låg som han först fick hämta (jag tyckte han behövde det för jag ville att han till varje pris skulle lyckas) så den hämtade han först som en markering. sedan skickade jag ut honom på dold dirigering med ett linjetag rakt över sjön och upp på land på andra sidan och det gick jätte bra. Station 2: Vatten markering, Vi gjorde en dubbelmarkering på vatten det gjorde han jättebra....matte är sååå nöjd *L*. Station 3: Stadga och markeringar. Började med att man gick ner med två hundar samtidigt, den andra föraren skulle säga Sudden apport och jag skulle se till att han stannade. Jag gick i par med Anna som han känner väl och när hon sa Sudden apport så ryckte han till lite men jag behövde bara säga hmm så reste han sig inte. Sedan skulle det kastas en trippelmarkering och han skulle inte hämta den sista först, utan jag skulle först skicka på den andra apporten. Jag riktade upp honom och han spikade den, sedan skulle han hämta den första apporten och även där var han klockren. Sedan var det apport nr3 och den fick vi hem lika lätt! Matte blev sådär en 2 meter lång när tränaren kom och sa att ingen annan hund gjort dom övningarna så klockrent...sånt gillar vi att höra. Station 4, Närsök, jag stog på en angiven plats och så låg det tre apporter nergrävda och gömda i ett litet område ca 10 meter till höger och tre i ett område till vänster. Jag skickade honom och blåste stoppsignal sedan våran närsökssignal han fixade snabbt in de tre till höger. Sedan gick det även jätte bra med de tre sista. ååå jag blev jätte glad för närsökssignalen funkade jätte bra han kopplade på näsan direkt och dök ner i området och löste uppgiften riktigt bra. Jag har haft lite problem med att få till min truddelutt med visselpipan utan att det blivit konstigt, men nu har jag äntligen fått till det riktigt bra och Sudden är helt med på noterna.

Nu är det en trött och supernöjd matte som ska stupa i säng!

Gonatt!

Av Annika - 20 maj 2008 13:16

Beauty Nights Philadephia Flyers

Av Annika - 20 maj 2008 12:48

Jag hade tidigt bestämt att jag skulle behålla en tikvalp efter Sudden-Maja. En brun var jag sugen på det var 2 bruna och 3 svarta tikar. Det är en brun tik som är sååå fin t.o.m så att jag döpte henne så att det skulle passa mig. Alla i kullen heter namn på ett Hockeylag i NHL utom just den bruna tiken som heter Malmö Redhawks...givetvis bara för att retas med alla mina kompisar här runt i kring som är supportrar till Brynäs, Leksand och AIK. MEN så var där ju även en liten tik...minstingen i kullen hon är bara superläcker...lite senare i utvecklingen så det är lätt att man missar en sådan valp...men min blick har fastnat på henne hela tiden och till sist stal hon mitt hjärta det fick bli hon som stannar hemma. Än sålänge tillsammans med en brun hane som bara är "bäst" i kullen...jag har kvar honom ett tag för han ska inte till vem som helst utan han får vara kvar tills "rätt" person dyker upp. Skulle helst vilja ha kvar honom själv...men som uppfödare kan jag ju inte ha huset fullt med hanar bara. TYVÄRR!!!!! Den fina bruna tiken bor iallafall i närheten hos Helena som redan har en hund ifrån mig, så det känns jättekul.

Sedan kommer nästa dilemma Hector-Mocca kullen där finns också en himla massa superfina valpar. Min tanke var att behålla en tik på foder, vi får se hur det blir jag behåller en så länge sedan så placerar jag ut en av tikarna på foder antingen den äldre eller den yngre. Man borde bara vara superglad och stolt över alla dessa fina valpar...men det blir så himla mycket svårare. Dessutom vill man ju att de riktigt bra valparna kommer till någon som förvaltar dem väl.


I kväll ska jag en sväng på SSRK Gästrikesektionens tisdags träning. I kväll blir det vattenarbete.

Ovido - Quiz & Flashcards