Alla inlägg under oktober 2007

Av Annika - 31 oktober 2007 23:55

I dag har jag varit riktigt trött, vilat en hel del. På kvällen kom Emilia och Johan med sin lilla bebis Lova. Hon är nu drygt 1 månad gammal och så otroligt söt liten flicka. De har även två hundar i från mig Chivas som är 2år gammal och Liston som de deläger med mig han är 1 1/2 år. Liston behöll jag på halvfoder i samma kull som Jackpot eftersom jag inte kunde avgöra vem som skulle bli bäst. Liston är en jätte fin hane med stor arbetslust. Johans jobb kräver nu att han måste åka utomlands och på längre sträckor på jobb och det är svårt för Emilia att hinna med lilla Lova och två hundar som behöver jobba och aktiveras. Vi har diskuterat hit och dit och kommit fram till att Liston skall omplaceras för att få det han behöver. Det är ett otroligt svårt beslut för dem eftersom de älskar honom jätte mycket han är en så mysig hund. Men om man tänker på hundens bästa,,,så vore det nog att låta honom flytta till någon som kan ge honom mycket tid och vill jobba med honom. Han har en god grundlydnan och är en duktig apportör han är en riktig kämpe som skulle kunna jobba tills han stupar. Liston söker därför en ny familj som vill ha en vacker hund men framförallt vill ha en dukig arbetshund att jobba med.


Nej nu måste jag sova igen...är så otroligt trött....

Av Annika - 31 oktober 2007 01:15

Nu har jag kommit hem...skönt efter den långa resan. Anna och hennes kompis Ida har bott här och passat hundarna. Det var kul att komma hem dom hade gjort så fint och man vet alltid att hundarna har det bra när Anna passar dem för hon tycker verkligen om hundarna. Jag lagade lite mat så vi åt tillsammans innan jag körde hem tjejerna. Tack Anna & Ida!!! Jag var en sväng till Carina och Janne där blev jag bjuden på plättar...fast jag nyss ätit så slank det ner några plättar också...inte konstigt att man rullar fram....hmmmm...... NU BARA MÅSTE JAG BÖRJA HÅLLA IGEN!!!


Nu ska jag hoppa i säng...ska till sjukhuset i morgonbitti.... GONATT!!!

Av Annika - 30 oktober 2007 23:57

på måndagmorgon började jag packa ihop mina saker för att åka hemåt igen. En resa på ca 90 mil...ganska tungt när man inte är kry...jag är ju så trött hela tiden. Jag tog det lugnt och stannade ganska ofta för att ta en promenad med hundarna och för att få frisk luft. Mitt mål på måndagen var Sundsvall där skulle jag stanna hos Gunilla och få mat och sängplats under natten. Gunilla skulle och jobba natt så vi hann bara umgås en stund. Jag blev bjuden på god mat. Sedan åkte jag upp till Gunillas mysiga torp där jag och hundarna skulle bo över natten. Jag surrade någon timme med Britt-Marie i telefon även hon är en nattsuddare precis som jag...*L*. Sedan sov jag och hundarna som klubbade hjältar. På morgonen åt vi frukost ihop innan jag for iväg och Gunilla kröp i säng. Tack! snälla Gunilla för mat och lånet av mysiga torpet...jag hade kunnat stanna där....*L*.


Maja, Sudden & Trofé (som lånat en boll av Gunwayshundarna)utanför Torpet.

Av Annika - 30 oktober 2007 22:41

Jag har inte bloggat på några dagar eftersom jag varit i Jokkmokk hos pappa.


I fredags åkte jag norrut på en resa som varit planerad ett tag. Min faster har varit sjuk en tid så jag ville hälsa på henne. Pappa har fyllt år och jag ville gratulera honom och dessutom hade jag planerat in utställning i Boden på lördagen.

Jag körde till Piteå där jag sov till Lördag morgon. Då for jag vidare till Boden på utställning. Den värsta utställning jag varit på tror jag...suck. Vi var i ett jätte litet ridhus med jätte dålig belysning och dessutom var det svinkallt...tänk själv Boden i månadsskiftet okt/nov...och ouppvärmt ridhus....då kan man hålla sig för skratt!  De flesta raser dömdes i totohallen på Bodentravet som låg en mil bort och det innebar att de som skulle ha med sina hundar i finalerna var tvungna att skynda sig dit. Men det gick inget vidare för mina hundar....så jag slapp....skönt....

Redan på morgonen nåddes jag av beskedet att min faster Inga-Britt gått bort under natten. Jag blev så ledsen...jag hann inte dit. Länge funderade jag om jag skulle åka vidare utan att visa hundarna eller om jag skulle stanna. Mitt beslut blev att stanna eftersom jag skulle visa i valpklass och det kändes som träningstillfället behövdes. Trofé blev 2:plac med HP i valpkl-II bland 14st hanvalpar det var väl OK. Maja blev 5:plac i ökl tikar bland många tikar. Ja det var inte mycket att komma med....men, men...bara att ta nya tag. Jag kände ingen glädje att visa hund denna dag och kanske det lös igenom.

Det ända trevliga den dagen var att få byta lite ord med alla mina vänner och uppfödarkoleger från norr. Efter utställningen for vi iväg och åt lite mat ett gäng sedan körde jag till Jokkmokk. Vid ca 18:00 tiden kom jag till pappa. Det kändes bra att få komma dit och vara med honom, det är alltid skönt att ha varandra när man mister någon närstående. Hundarna tyckte också det var toppen att komma dit och få leka med Ronja pappas hund. Senare kom även Stefan min kusin och hans hund. Vi satt och pratade hela kvällen. Jag känner sååå med Stefan, Lasse Och Maria som mist sin mamma.

På Söndagsmorgonen var jag vaken först (kan ni tänka er????) eller så sov jag kanske inte alls?  Vi drack kaffe sedan tog pappa och Stefan bössorna så gick vi ut tillsammans i skogen för att jaga. Ronja och Sudden fick följa med ut på jakt. Vi var ute några timmar det var underbart väder och en härlig dag. Det kändes så härligt för mig att få komma ut ihop med pappa, Stefan och hundarna. Sudden skötte sig strålande...detta är livet för honom, och lite kul är det att få visa upp min duktiga hund.

När vi kom tillbaka åkte Stefan in till syskonen för att fixa med en massa saker sedan på eftermiddagen körde han hem till Sveg. Pappa och jag käkade, sedan satt vi och pratade bl.a. planerade vi inför julen mm...


Bilderna är när vi är på väg hem från skogen.


Av Annika - 26 oktober 2007 00:42

Cilla är en av mina gamla goa kompisar sedan många år. Vi har ridit ihop sedan ponnytiden och då var det bara hästar, sedan kom hundarna in i våra liv för min del Flattar och för Cillas del Schäfer. Cilla är en superduktig och lämnar inget åt slumpen... hon tävlar Bruks spår och sök på elitnivå. Hon är en underbar vän som alltid finns där. Ibland blir det långt mellan våra möten och samtal men som med riktiga vänner så känns det alltid som igår...vi känner varandra så väl. Cilla har i något svagt ögonblick sagt att någon gång ska jag ha en flat och tävla med...och den ska komma ifrån Annika...oh du Cilla när det blir dags,,,,så finns det alltid en till dig...*L*.


Utmaningen: var att nämna 6 konstiga saker om sin hund. Eftersom jag har 4st hundar hemma så finns det några att välja bland. Dessutom är jag ju tävlingsmänniska så det är klart jag måste komma med något. Jag kom på idén att välja en hund som gått ur tiden sedan länge men eftersom hon är min stamtik så finns det lite av henne i nästan alla mina hundar.


Vanessa: (dessutom kände Cilla henne mycket väl så det kan vara lite kul).


1. Vanessa svarade i telefonen om jag inte var hemma...på den tiden blev det hänvisningston när luren var av, så det var det ofta hemma hos mig. (detta var inte intränat utan något Vanessa själv lärde sig).


2. Jag hade en byrå med 3 lådor, i en låda låg hundsaker typ koppel, borstar, och hundgodis mm... Den lådan öppnade Vanessa för att äta upp godiset. Då flyttades sakerna upp i översta lådan för där fanns en nyckel. Vanessa tog nyckeln i munnen och vred om sedan drog hon ut lådan och åt upp godiset. Det var två handtag på varje låda och den var trög så man fick dra lite på varje sida för att få ut den. (ganska svårt för en människa men inget var för svårt för Vanessa...)


3. Vanessa visste att matte är trött på morgonen så det är bäst att låta henne vara. Men när Cilla sov hos oss så brukade Vanessa smyga in tidigt på morgonen och ta tag i Cillas täcke sedan drog hon snabbt av det...så hade hon fått igång henne iallafall.


4. När jag var uppe på höskullen för att slänga ner hö...så kom det någon upp för den branta stegen...gissa vem, ja just det Vanessa.


5. Om Vanessa inte längre hade lust att vara inne och dörren var låst så öppnade hon ett fönster  både kroken upptill och nertill sedan hoppade hon ut.  Så där fick vi sedan sätta ståltråd runt krokarna.


6. Äpplen var något som Vanessa älskade. Hon hoppade upp i trädet och sedan klättrada hon långt upp och ut på grenarna och plockade ner äpplen. Nedanför satt Pickless och Pontus och plockade det som föll ner.


Detta var 6 saker....men om Vanessa skulle man kunna fortsätta i evigheter...hon var så otroligt intelligent och kunde hitta på allt möjligt. Eftersom det är Cillas utmaning ska jag passa på att nämna de gånger jag blivit tokig på Cilla p.g.a Vanessa. Det var alltid om vi skulle iväg på något och hade brottom eller var finklädda eller något liknande. Jag var ju redan på den tiden sist färdig...*L*... och då ville ju Cilla vara snäll och ta ut och rasta Vanessa. Vanessa var alltid lös och det var inga problem. Men just vid sådana här tillfällen så kunde fan själv flyga i henne, jag tror hon förstod vad jag sa. -Cilla...sa jag, se nu till att hon inte springer och badar eftersom vi ska iväg för jag vill inte ha en blöt lerig hund med mig. -Nejdå....sa Cilla, och så hann hon bara ut genom dörren och Vanessa for iväg som en kanonkula och tog en simtur i Ringsjön...dessuton vägrade hon komma när Cilla ropade. Detta hände bara vid sådana tillfällen då man inte hade tid och lust och inte bara en gång utan flera gånger...hhmmmm.

Vanessa var en hund som man aldrig kan få igen...hon var otroligt speciell. Jag är såååå glad att det var mitt liv hon förgyllde...och givetvis tror jag att även Cilla har svårt att glömma allas våran prinsessa.


Av Annika - 22 oktober 2007 23:43

I natt kunde jag inte sova. Då passade jag på att lägga in en annons på blocket om mina kattungar. Redan tidigt på morgonen började det ringa och hela dagen har jag svarat i telefon. När jag fått ladda telefonen 3 gånger på en dag höll jag på att bli tokig. Det har ringt till sent på kvällen. Det har blivit långt över 50 telefonsamtal sedan tappade jag räkningen. Nu i kväll när jag öppnade mailen trodde jag inte mina ögon 114 mail. Som ni förstår har jag nu tagit bort annonsen från blocket och har inga kattungar kvar. Man slutar aldrig förvåna sig....tänk vad en bild på en söt kattunge kan göra! Som ni förstår har jag inte hunnit så mycket annat idag. Jag hade Anna med mig på promenaden idag för att få lite sällskap...men stackars henne för jag gjorde inget annat än pratade i telefon. Ursäkta Anna...*L*...det bli fler tillfällen!


gonatt!!!!

Av Annika - 21 oktober 2007 23:28

I dag har jag tränat lite i skogen med hundarna, klippt klorna på de vuxna och på valparna. På kvällen har jag varit på bio med tjejerna...trevligt.


Lägger in en bild på min favorit i kullen. Jag har en tendens att alltid fastna för hanarna i mina kullar. Nu behöver jag verkligen en tik hemma och jag har redan 3st hanar. Men som vanligt så är där två hanar som är superläckra (hela kullen är jämn och bra men dessa två är något alldeles extra). Den ena kommer att bo här i Sandviken...så han finns ju på behagligt avstånd. Den andra får stanna kvar tills jag hittar rätt hem, jag har en otingad hane så då blir det läckerbiten som får vara kvar hemma sålänge. Så är det någon som är sugen på en fin valp...Beauty Nights Top Score..........

Av Annika - 20 oktober 2007 22:11

Här kommer bilder på Juvel 8veckor gammal... valpen som jag ska behålla hemma. Inte så bra bilder men ni får en uppfattning iallafall.

Ovido - Quiz & Flashcards